Afgelopen donderdag heeft GroenLinks, met de SP, tegen de voorgestelde verruiming van de zondagopenstelling gestemd. PvdA, VVD en D66 willen in 2014 winkels de gelegenheid bieden alle zondagen open te zijn. GroenLinks kiest voor de enige wettelijk toegestane mogelijkheid en houdt daarbij tevens rekening met de kleine winkeliers, dus de diversiteit en met duurzaamheid. Lees meer over onze argumenten.

1. De wettigheid van de verordening
GroenLinks vindt het onjuist dat de gemeenteraad een verordening opstelt die in strijd is met de huidige wetgeving en die bezwaarden noodzaakt bezwaar aan te tekenen. Dat is de omgekeerde wereld. GroenLinks kiest niet voor zo een bestuurlijk monstrum.

2. De positie van de ondernemers
Op dit moment is er geen draagvlak onder de kleine winkeliers. Uit het onderzoek onder de winkeliersverenigingen is duidelijk geworden dat een meerderheid zeker nu geen behoefte heeft aan een dergelijke verruiming. Dat blijkt ook uit onze contacten met winkeliers.
GroenLinks vreest voor een verschraling van het winkelaanbod. Kleine ondernemingen verwachten geen omzetstijging, wel een onkostenstijging. We vrezen dat de kleine winkeliers zullen verdwijnen. De verruiming bevordert namelijk de concurrentiepositie van grote ondernemingen die wel de extra investeringen kunnen doen.
Het argument dat kleine winkels op zondag dicht kunnen blijven, brengt het risico met zich mee dat het winkelcentrum op zondag een onaantrekkelijke ‘gatenkaas’ aan deelnemende winkels toont. Dit geldt zeker voor de winkels in Diemen Centrum en Noord, niet voor Diemen Zuid. En als ze dicht blijven op zondag, raken ze, afhankelijk van de branche, omzet kwijt; ze krijgen er in ieder geval geen extra omzet door.
Hier kiest GroenLinks tegen het onsociale aspect van deze maatregel: niet het extra gewin van de supermarkt geeft voor ons de doorslag, maar het verlies van kleinere ondernemingen.

3. De kwestie van duurzaamheid
Verruiming van de openstelling zorgt voor een toename van het energiegebruik. GroenLinks is bezorgd om het stijgend energiegebruik en streeft, met de gemeente, naar een energieneutrale situatie in 2040. Zoals het er nu naar uitziet kan dat alleen als het energiegebruik flink minder wordt, in combinatie met energieopwekking op eigen grondgebied. Terwijl duurzaamheid in de maatschappelijk discussie terecht een steeds grotere rol speelt, is dat hier helemaal niet het geval. GroenLinks kiest ervoor dat aspect mee te wegen.

4. De positie van de bewoners
Bewoners zullen overwegend geen bezwaar hebben tegen de voorgestelde verruiming, dat beseft GroenLinks terdege. Maar de vraag is of er een dringende noodzaak is, die bovenstaande bezwaren overstijgt. Iedereen is ruimschoots in staat de dagelijkse boodschappen te doen nu er winkels zijn die 70 uur per week open zijn.

Het argument van ‘Zondags shoppen is ook een vorm van zondagsrust’ is op Diemen nauwelijks van toepassing. Blijkens het gemeentelijk onderzoek gaan mensen naar Amsterdam als ze voor de lol willen winkelen. Welke rol een supermarkt daarbij trouwens kan vervullen, is ons een raadsel.
GroenLinks kiest niet voor de verruiming omdat ze van de dringende noodzaak niet overtuigd is.

Samengevat:
- De raad moet niet aankondigen over een jaar de wet te gaan overtreden.

- Ondernemers moeten niet worden verplicht bezwaar te maken tegen een maatregel die onwettig is.
- Het amendement gaat voorbij aan de bezwaren van veel ondernemers en gaat uit van wat een enkele grote onderneming nu wil.
- De hele discussie gaat voorbij aan het aspect van duurzaamheid.
- Er is in onze ogen geen dringende noodzaak die deze maatregel rechtvaardigt.
- GroenLinks weegt zo de verschillende belangen tegen elkaar af en kiest op grond daarvan niet voor verruiming van de zondagopenstelling.

Mocht u n.a.v. het bovenstaande willen reageren, stuur dan een e-mail naar eerkens@xs4all.nl .