Afgelopen donderdag is het verkeersplan voor Diemen Zuid besproken in de informatieve raadsvergadering. Lees hier de bijdrage van GroenLinks in het debat over de voorgenomen maatregelen.

Diemen-Zuid wordt steeds drukker. In onze gemeente wonen veel mensen met plezier en daarbij zijn er een heleboel mensen die hier graag zouden willen wonen. We weten daarbij allemaal van de grote behoefte aan woningen. Dit is de reden dat GroenLinks hoge ambities heeft op het gebied van woningbouw, en in het bijzonder sociale woningbouw. Dit maakt ook dat Diemen hard groeit.

De keerzijde van de groei is dat met het aantal mensen ook de drukte toeneemt. Helaas geldt dat ook voor het autoverkeer.

Laten we voorop stellen dat GroenLinks het belangrijk vindt om alternatieven voor de auto te stimuleren. Zo is de parkeernorm in Holland Park laag. Daar zijn gewoonweg weinig parkeerplaatsen en dus passen er minder auto's in die wijk. En in dit plan voor de verkeersstructuur worden onze doorgaande fietsroutes verder verbeterd, bijvoorbeeld door fietsers voorrang te geven op auto's waar dit nu niet zo is. Ook het verlagen van de maximumsnelheid van 50 naar 30 km/u zoals in het voorstel beschreven juichen wij toe.

Dat neemt niet weg dat er een boel auto's door Diemen-Zuid rijden en dat dit er met de komst van Holland Park meer zijn geworden. De kernvraag voor GroenLinks is hoe de lasten van dit autoverkeer zo eerlijk mogelijk verdeeld kunnen worden. Bij de Bovenrijkersloot is de overlast al jaren dusdanig dat we hier moeten zorgen voor verlichting. Dit plan zorgt voor die verlichting, maar dat zorgt onvermijdelijk wel voor meer last voor de omwonenden van de busbaan.

Wij snappen heel goed dat dat niet leuk is voor bewoners aldaar want dit plan betekent simpelweg geen goed nieuws voor hen. Het is heel begrijpelijk dat zij hier weerstand tegen hebben en niet schromen om dit kenbaar te maken aan het college en de raad. We willen ze ook graag bedanken voor hun inzet tot nu toe omdat dit bijdraagt aan een goed maatschappelijk debat en ons dwingt een goede afweging te maken.

Nu is een veelgehoord tegenargument dat er met dit plan meer auto's door Diemen-Zuid zullen gaan rijden. En een doelstelling die het college noemt voor dit plan is om de doorstroming van verkeer vanuit Holland Park naar Diemen-Centrum te verbeteren. Daarbij lijken we in de variantenstudie toch net iets anders te lezen, namelijk dat de doelstelling van het beter verbinden van Holland Park met Diemen Centrum juist nauwelijks gehaald wordt. Wij horen graag van de wethouder hoe het college hier nu precies in staat. Wat ons betreft is het in elk geval positief als deze oplossing inderdaad weinig extra verkeer aantrekt, maar wel voor een eerlijkere verdeling van de lasten binnen Diemen-Zuid zorgt.

Verder is GroenLinks blij dat de meeste bomen gespaard kunnen worden. Toch moet in dit plan een aantal bomen gekapt worden om een rotonde mogelijk te maken. Kan de wethouder toezeggen dat hiervoor meer in het plangebied bomen teruggeplaatst worden dan dat er weggehaald moeten worden?

De sociale veiligheid langs de busbaan is voor GroenLinks ook van groot belang. Wij hebben signalen opgevangen dat het in de donkere dagen van het jaar erg rustig kan zijn langs de busbaan en dat niet iedereen zich even prettig voelt in het gebied. Voor sommigen is dat een reden om daar niet te lopen of fietsen wanneer het donker is. Meer verkeer kan hier voor meer levendigheid en sociale controle zorgen, en zo bijdragen aan een veiliger gevoel van fietsers en voetgangers.

De rijtijden van de bus en van hulpdiensten zullen toenemen. Dat is een duidelijk nadeel van openstelling van de busbaan, maar gezien de stukken lijkt dit binnen de perken te blijven. Wel stellen we het op prijs wanneer de wethouder nog een keer kan vertellen hoe deze nadelen tot een minimum beperkt worden.

In aanvulling hierop of eerder ter tegenstelling hebben meerdere van de insprekers hun zorgen uitgesproken over de verkeersveiligheid in relatie tot de snelheid die automobilisten op de busbaan zullen hanteren ondanks de 30 km/u regeling. Hoe kunnen we deze 30km/u idd garanderen en hoe gaan we dit handhaven?

Wij willen de wethouder overigens ook vragen wat de gevolgen zijn wanneer de busbaan NIET opengaat.

Daaraast zien we uit naar de zienswijzen die ingediend zullen gaan worden door alle belanghebbenden, en zullen we deze allemaal meenemen in ons uiteindelijke besluit hierover.

- Jochem Douw en Nicole van Engelen 12 maart 2020

U kunt op de agenda van de raadsvergadering onder agendapunt 4 alle stukken terugvinden. Over dit onderwerp wordt deze maand geen besluit genomen door de gemeenteraad. Dit gebeurt pas nadat de stukken ter inzage hebben gelegen en iedereen de gelegenheid heeft gehad zienswijzen indienen bij de gemeente.

Dinsdag 17 maart was een inloopavond over dit onderwerp gepland. Deze is echter afgelast vanwege de maatregelen rond het Coronavirus.