Een belangrijke taak van de raadsleden in de Diemense gemeenteraad is het nemen van beslissingen voor en over Diemen. Bij iedere belangrijke beslissing worden afwegingen gemaakt, door de afzonderlijke partijen. De fractie van GroenLinks stelt zichzelf bij iedere keuze in de basis twee vragen: 'Is het groen?' en 'Is het sociaal?'

De beslissing die donderdag 19 maart genomen is over Holland Park (het voormalig kantorengebied Bergwijkpark) is een goed voorbeeld van een keuze die de fractie van GroenLinks als dilemma ervaren heeft.

Het kantorengebied Bergwijkpark is al jaren een zorgenkindje van de gemeente Diemen. Een was een hoog percentage leegstand in de kantoren waardoor het gebied in een rap tempo verpauperde. Het was en is duidelijk dat hier wat moet gebeuren. Daar zijn alle politieke partijen in Diemen het over eens. Inmiddels zijn er concrete plannen om de kantoren te vervangen door woningbouw. De Campus Diemen Zuid is al gerealiseerd en biedt huisvesting aan ruim 1000 studenten. De nieuwe woonwijk Holland Park moet ongeveer 3000 woningen gaan bevatten. Vooruitlopend op de verdere ontwikkeling van het gebied is aan de gemeenteraad gevraagd om in te stemmen met de bouw van de eerste woningen in Blok 1.

Voor GroenLinks is het verlies van groen in het gebied een belangrijk punt geweest. Al bij de opzet van het eerste Masterplan hebben we stevig ingezet op het behoud van een park in de wijk. Het park in Bergwijkpark zal in de komende jaren ooit plaats maken voor woningbouw, maar grenzend aan Holland Park komt een nieuw park en twee brede groenstroken. (Holland Park komt niet op de plek van het huidige park). Kijk voor alle informatie op ruimtelijkeplannen.nl

Wat zijn de belangrijkste redenen voor GroenLinks om voor te zijn?

  • De woningen in Holland Park worden relatief klein en goedkoop. In Diemen en in de regio is een grote behoefte aan betaalbare (koop)woningen. Daarbij is de verwachting dat er doorstroom ontstaat van sociale huurwoningen naar deze koopwoningen waardoor er ruimte ontstaat in de sociale huurwoningen.
  • Holland Park wordt een wijk met een hoge woningdichtheid. GroenLinks vindt het belangrijk om compact te bouwen. Door woningen te concentreren in stedelijk gebied blijft er meer ruimte voor de natuur. Zeker in de Randstad is dat nodig, de randen van de stad moeten letterlijk niet te ver weg komen te liggen voor de stadsbewoners.
  • GroenLinks wil het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren en het gebruik van de auto verminderen. Holland Park ligt vlak naast station Diemen Zuid vanwaar de bewoners met zowel de metro als de trein kunnen reizen. De verwachting is dat het door deze ligging een autoluwe wijk wordt.

Wat zijn voor GroenLinks de belangrijkste tegenargumenten?

  • Bewoners uit de omgeving (Knoopkruid) hebben bezwaar tegen de bouw van de torenflats die in het plan staan. Toren 1 komt recht in hun blikveld te staan en zal in de wintermaanden, op bepaalde momenten, de zon uit hun huis en tuin houden. Daarnaast is hun vrije uitzicht voorgoed veranderd in uitzicht op de flats die boven de spoordijk uitsteken.
  • Door de aanleg van de nieuwe wijk zullen er meer auto's door Diemen Zuid rijden dan nu het geval is. Dit zal meer geluid en luchtvervuiling veroorzaken.
  • Voor een aantal woningen die het dichtst langs de spoorlijn liggen worden de geluidsnormen die de gemeente Diemen haarzelf oplegt in hun buitenruimte overschreden. Het is te duur om daar afdoende maatregelen tegen te nemen.
  • In een compacte wijk is het moeilijk een goede sfeer te behouden.

Vanwege het brede maatschappelijke belang nieuwe woningen in Diemen te kunnen bouwen, is GroenLinks voor de bouw van de nieuwe woonwijk en heeft daarom ingestemd met de start van de bouw van Blok 1.

  • De toenemende drukte in Diemen Zuid kan goed gecompenseerd worden door iets te doen aan het al langer bestaande probleem van het sluipverkeer door de busbaan open te stellen voor autoverkeer.
  • Doordat de woningen gebouwd worden 'bovenop' het openbaar vervoer en de parkeermogelijkheden beperkt zijn, zal er naar verwachting niet snel voor een auto worden gekozen. Daarnaast wordt autodelen en gebruik van Greencars steeds gewoner.
  • In Blok 1 wordt voor in totaal 3 woningen de geluidsnorm buiten overschreden, voor alle woningen is de geluidsnorm binnen onder de toegestane grens.
  • De sfeer in de wijk wordt door de architect zo levendig mogelijk gemaakt. De toekomstige kopers krijgen een huis in een bijzonder vormgegeven wijk waar veel mogelijkheden zijn om met elkaar een bijzondere sfeer te creëren. De gemeente kan daar een stimulerende rol in nemen.
  • Over de hoogte van Toren 1 zal in de gemeenteraad op 2 april verder worden gepraat. We zijn van mening dat hier een oplossing uit moet komen die voor de bewoners van Knoopkruid aanvaardbaar is, omdat voor hen het wonen aan de rand van Diemen voorbij is.

GroenLinks vindt het teleurstellend dat er in Holland Park vrijwel geen sociale huurwoningen gebouwd zullen worden. Studentenwoningen mogen tegenwoordig meetellen als sociale huurwoningen, dat vinden we niet helemaal kloppen vanwege het campuscontract voor deze woningen, maar zo zijn nu de landelijke regels. De woningbouwcorporaties hebben op de Sniep nog kans om aan hun opdracht te voldoen.

===========================================

Aanvullende informatie: 
brochure van de ontwikkelaar van Holland Park die een blik biedt op het gehele plan:
https://bergwijkpark.mett.nl/Documenten/downloads_getfilem.aspx?id=444637