Gisteravond zijn in de gemeenteraad voor de tweede week op rij de plannen voor de spooronderdoorgang bij station Diemen besproken. Dit naar aanleiding van bezorgdheid onder bewoners over het weghalen van maximaal 183 bomen. GroenLinks begrijpt deze zorgen, want de omgeving van het station zal de komende jaren een enorm stuk kaler worden.

Een boom kappen is nooit leuk, en 183 bomen kappen al helemaal niet. Dat doet ons als GroenLinksers pijn, want bomen hebben heel veel belangrijke functies. Ze zorgen voor verkoeling in de zomer en ze hebben een positieve uitwerking op de luchtkwaliteit. Daarbij zorgen ze voor een onderkomen voor dieren, slaan CO2 op, en ze zien er daarbij ook nog mooi uit. Hierdoor is het gewoonweg een nare gedachte dat er met deze plannen op korte termijn weinig overblijft van het Van Gemertplantsoen, ondanks alle maatregelen die de gemeente na de bouw samen met bewoners zal nemen om het plantsoen weer te herstellen.

We hebben hier wel te maken met een lastige belangenafweging. Zowel de gemeente als bewoners willen een ondertunneling van het spoor realiseren, waarbij het verkeer tijdens de werkzaamheden gewoon moet kunnen doorrijden. We willen de bomen laten staan en daarbij willen we ook nog parkeerplaatsen voor fietsen en auto's behouden en zo min mogelijk huizen hoeven slopen. En alsof dat alles nog niet genoeg is, zijn ook de kosten nog een beperkende factor.

Het is duidelijk dat de bewoners zich daar terdege van bewust zijn, zo blijkt uit de inspraakreacties en ook uit de tekst van de petitie. Daarmee blijft de vraag over of de manier waarop de belangenafweging gemaakt is, ook helder genoeg aan bewoners is overgebracht. Want het is wat ons betreft zorgelijk te constateren dat er na de in november georganiseerde informatieavond toch nog meer dan 100 mensen reden hebben gezien om de petitie te tekenen.

Er is in de raad nu een uitgebreide toelichting gegeven op de plannen door de wethouder en een verantwoordelijk ambtenaar. Hieruit bleek onder meer dat er wat betreft het tot stand komen van het plan zorgvuldige afwegingen zijn gemaakt waarbij heel veel factoren zijn meegenomen. Er zijn in het proces allerlei alternatieven overwogen, en de situatie ter plekke is tot in groot detail geanalyseerd, zeker ook wat betreft bomen. Ook zijn de plannen voor het autoparkeren nog aangepast naar aanleiding van opmerkingen van bewoners afgelopen november.

Verder wordt het Diemense kapbeleid toegepast. Als bomen verplaatst kunnen worden in plaats van gekapt, gebeurt dit ook. En er worden uiteindelijk minstens zo veel bomen geplant als dat er weggehaald zijn.

We hopen dat de beide raadsvergaderingen de achterliggende redenen verduidelijkt hebben, maar GroenLinks heeft de wethouder wel verzocht nog een keer met inwoners in gesprek te gaan als blijkt dat de zorgen hiermee nog niet weggenomen zijn. We zijn blij dat de wethouder dit gisteravond heeft toegezegd, en hopen dat de bewoners uiteindelijk begrip kunnen opbrengen voor de situatie. Maar het blijft hoe dan ook een kaalslag die jarenlang zichtbaar zal blijven en ook voor ons moeilijk te verkroppen is.

Jochem Douw, raadslid voor GroenLinks Diemen

Meer informatie

Website van de gemeente over de werkzaamheden: https://www.diemen.nl/inwoner/publicatie/spooronderdoorgang-ouddiemerlaan

De stukken bij het agendapunt op de vergadering gisteravond: