Zienswijzen: Tracébesluit Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere.

Het zal niemand in Diemen ontgaan zijn dat het werk aan de weguitbreiding rond onze gemeente inmiddels in volle gang is. En het betreft hier alleen nog maar een eerste fase. Het hele project wordt gerealiseerd in de periode tussen 2011 en 2020. Dit zogenaamde Stroomlijnalternatief staat voor verbreding van A6, A1, A10-oost en A9. Hierbij horen ook de aanleg van een tunnel onder de A9 bij Amstelveen en onder de Gaasperdammerweg.

Het zal de Diemenaren ook niet ontgaan dat Diemen in deze plannen (net als bij de mogelijk aan te leggen IJmeerlijn) slechts een schakeltje in het gehele traject is en dat Diemen dus heel goed haar belangen in de gaten moet houden. Uiteindelijk zullen er direct langs ons dorp 2x4 rijstroken A1 en 2x4 rijstroken A10 lopen, plus extra brede vluchtstroken, busbaan, by-pass bij knooppunt Diemen en parallelweg bij Voorland. Voor de duidelijkheid: de aanleg van de Oostelijke Ontsluiting IJburg (OOIJ) komt hier nog eens bij. De titel van dit stukje hoef ik dus niet verder uit te leggen.

Het Tracébesluit doorloopt een aantal stadia. Vorig jaar konden belanghebbenden en omwonenden een zienswijze formuleren en zo een bezwaar tegen de uitbreiding van de wegen indienen. Deze week kwamen de antwoorden hierop van het ministerie: een reader van 175 pagina’s! Het gaat voornamelijk over aspecten als luchtkwaliteit, geluidshinder, natuurcompensatie en veiligheid.

Ondergetekende diende, samen met vele anderen, een zienswijze in betreffende de luchtkwaliteit in Diemen. Met name noemden wij het risico van verbreding van files, het wegens de crisis langer doorrijden van oude, vervuilende auto’s en de aantasting van het persoonlijk belang door het inademen van fijnstof. Als antwoord vernamen wij dat de luchtkwaliteit jaarlijks gemonitord zal worden in het kader van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Als grenswaarden zouden worden overschreden treft men maatregelen. Maar welke maatregelen wil men via een landelijk programma treffen om plaatselijke luchtvervuiling te verhelpen?

Een 80 km. zone instellen zal niet gebeuren, want de minister vindt dat een “afwaardering van het hoofdwegennet”. Een tunnel zal er bij ons ook zeker niet komen vanwege de vele op- en afritten. Of je met een tunnel altijd zo blij moet zijn, valt nog te bezien, want op een tunnel kun je ook weer veel bouwen waarvan je niet weet of het overlast oplevert. Deze angst wordt tenminste in diverse zienswijzen verwoord.

Gelukkig zijn er enkele lichtpuntjes voor Diemen: we krijgen flinke geluidswallen en tweelaags ZOAB. Ook hierover zijn talloze zienswijzen ingediend. De afspraak voor het plaatsen van extra hoge schermen wordt door het ministerie echter nogmaals gegarandeerd. Een ander lichtpuntje is dat in het Diemerbos natuurcompensatie gerealiseerd wordt voor groen dat elders wegens ruimtegebrek niet teruggeplaatst kan worden. Met dergelijke zaken moeten bewoners van een asfaltjungle maar proberen blij te zijn. Tegen het hele Tracébesluit kan nog in beroep gegaan worden tot en met 11 mei. Wie heeft moed?