Kandidaat nummer 7 voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2018

"Mijn naam is Frans Eerkens, 69 jaar. Ik ben getrouwd, we kregen drie dochters, die inmiddels hun eigen weg gaan. Veertig jaar heb ik met veel plezier natuurkundelessen gegeven op middelbare scholen. Ik heb me altijd verbonden gevoeld met sociale politiek, een politiek die contact zoekt met mensen. Politiek die naar mensen luistert. Maar ook politiek die eerlijk uitlegt wat er allemaal speelt en dan een keuze maakt. Want belangen zijn vaak uiteenlopend. Keuzes moeten worden gemaakt. Mijn keuzes worden bepaald door twee uitgangspunten: groen en sociaal. Vandaar GroenLinks.

Waarom sociaal? Omdat ik kies voor een samenleving waarin we solidair met elkaar zijn. Een samenleving die solidair met de natuur is. Solidair betekent voor mij dat er compassie is met de ander. Dat ieder mens in alle vrijheid over tenminste voldoende voedsel, kleding, gezondheidszorg, onderkomen en opleiding kan beschikken, naar de draagkracht van de samenleving. Onze samenleving is rijk genoeg om elkeen op aarde dat te bieden. Die rijkdom is op dit moment onrechtvaardig verdeeld. Het gebrek aan solidariteit voorkomt dat we de rijkdom eerlijker spreiden. Het gebrek aan solidariteit zorgt er voor dat onvoorstelbaar veel mensen in onvoorstelbare armoede leven.

Waarom groen? Omdat de mens niet het enige levende organisme is op aarde. Het verschijnsel 'leven' vind ik zo bijzonder, dat ik al het andere leven evenzeer respecteer als mezelf. Dat betekent automatisch een duurzaam leven leiden. Want duurzaam leven voorkomt uitputting van onze bronnen en uitroeiing van het andere leven.

Duurzaam probeert nog iets anders te bereiken: de klimaatverandering binnen de perken houden. Het is een wetenschappelijk bewezen feit dat de temperatuur van onze atmosfeer stijgt. En dat onze manier van leven daarvan de oorzaak is. De gevolgen zijn op meer manieren 'niet te overzien'. Ten eerste kunnen we niet alle gevolgen voor ons klimaat voorzien. Ten tweede kunnen we niet de ernst van die gevolgen voor ons klimaat overzien. Ten derde kunnen we niet voorzien wat al die mensen gaan doen die de klimaatveranderingen direct aan den lijve ondervinden.

De komende klimaatverandering eist politiek die ver in de toekomst kijkt. Politiek die nu impopulaire maatregelen moet nemen waar we pas over tientallen jaren voordeel van hopen te hebben. Want de komende generaties kunnen nu niet voor zichzelf opkomen. Wel moeten die straks leven in het klimaat dat wij hen nalaten. Wij moeten daarom de gevolgen van onze daden altijd betrekken bij onze beslissingen. De wereldbevolking, en de invloed ervan op het klimaat en de grondstoffen, is te groot om dat aspect te verwaarlozen. Daarom is GroenLinks voor mij een partij met sterke duurzame en sociale denkbeelden.

In de jaren '76-78 zat ik namens de PSP in de gemeenteraad van Diemen voor Progressief Diemen. In 2006 heb ik die draad weer opgepakt bij GroenLinks, de partij waar de PSP in is opgegaan. De afgelopen twaalf jaar was ik intensief betrokken bij de gemeentepolitiek in Diemen. In de periode 2010 tot 2014 was ik raadslid voor GroenLinks. De door het vertrek van Gepke Uiterdijk vrijgekomen raadszetel, hoop ik vanuit het bovenstaande effectief te kunnen benutten. Ik stel het op prijs als u me daarbij helpt."

Frans Eerkens, december 2017